Tuesday, November 4, 2008

Ayahanda

saya seringkali merasakan saya sama seperti ayah. sama dari segi gaya, rupa, tabiat & pemikiran - wlupun mungkin ayah tidak mengaku (hihihi...tersipu2)

1991-1996

saya dibesarkan dari keluarga yg tidak kaya & tidak pula miskin. saya percaya ketika sekolah saya bkn anak harapan kebanyakan ibu bapa. memang mulanya saya dibayangkan sbg seorang pelajar pintar. saya igt lagi betapa bangganya ayah & ibu bercerita tentang pelajaran saya di depan kawan2 & saudara. saya rasa bangga dilahirkan cerdik, bangga kerana punyai abg & kakak yg berjaya dlm pelajaran.

tapi saya tidak pernah dimewahkan - darjah 1 bawa 20sen. permainan ketika kanak2? sgt sedikit jika dibandingkan dgn kwn2 lain. tamiya? x, diamond je..(lelaki2 baya aku mst tau).


1997-2001
bila meningkat remaja, pelajaran saya merosot serosot2nya. saya berubah menjadi sangat teruk - merokok, menipu, ponteng, begaduh & mencuri (& lain2 yg tidak bagus utk diberitahu). saya masuk ke sekolah teknik mempelajari kejuruteraan elektrik atas nasihat kakak kerana ingin menjadi 'programmer'. saya tidak berminat dgn apa yg saya pilih tp saya terpaksa. saya benci sekolah. saya benci cikgu. beberapa kali ditukarkan sekolah kononnya sekolah itu tidak sesuai dgn saya. sebenarnya saya yg mengada2. saya salahkan kakak. klu bkn sbb kakak mst saya masih pandai.

saya punyai seorang ayah yg sgt tegas dlm pelajaran anak2. hidup zaman sekolah menengah saya sgt terkongkong. saya tidak dibenarkan ke bandar sepjg tahun PMR & juga SPM. maka saya pun menipu. ayah hantar saya ke tuisyen tp saya melepak di bus stand/summit parade. klu pegi tuisyen pun semata2 ingin berjumpa awek2 dari sekolah TIGS/convent yg cantik2 (pd mata saya). ayah belikan buku tp buku tu saya gunakan utk lukis gambar eminem, tupac shakur & juga muka cikgu. ayah hantar ke sekolah kemudian saya lari. saya tidak mahu sekolah, saya tidak mahu belajar. kenapa ayah mesti paksa saya? saya buat begitu biar ayah tahu yg saya tidak suka cara dia mendidik saya.


2001-2002
selepas SPM saya bekerja di McDonald's. saya amat komited dgn kerjaya saya ketika itu. keje mcd best - byk awek. tp gaji saya hanya rm300-400 sbulan. apa yg saya fikir ketika itu pun saya tidak tahu.

ayah kurang senang dgn kerjaya saya wlupun saya sgt suka dgn kerja yg gaji begitu. tanpa pengetahuan saya ayah belikan borang politeknik. politeknik tu apa sebenarnya? mcm poliklinik jgk ke? blh jadik doktor ke?? borang UPU? ada juga tp isinya dibuang & sampulnya digunakan utk menyimpan surat2 cinta mirc/ICQ & juga surat 'kawan2' tusyen. saya isi borang politeknik tanpa rela hati. mengapa saya harus sambung belajar sedangkan saya sgt gembira dgn kerjaya saya? saya sudah ada duit sendiri. kenapa mesti ubah hidup saya?

saya memohon bidang IT, kemudiannya saya tukar pilihan ke SIJIL REKABENTUK GRAFIK sbb bunyik macam best. grafik tu apa? saya xtau. sementara menunggu tawaran saya teruskan kerja sebagai pembuat burger yg gembira. saya memohon politeknik pun sbb nak jaga hati ayah. saya berharap agar xdpt sbb saya nak keje mcd smp mati.

result SPM keluar & result saya mcm sampah. ayah sgt hampa tp saya sgt gembira & berpura2 kecewa - blh keje mcd smp mati! saya tidak menyalahkan diri sendiri tetapi saya salahkan ayah yg sgt tegas. saya menduduki spm dgn sambil lewa. result itu adalah tanda protes saya atas ketegasan ayah. saya juga menyalahkan ayah kerana saya jarang dimewahkan seperti kwn2 lain sedangkan saya tahu ayah mampu. selain ayah, saya juga menyalahkan cikgu & juga kakak. nak salahkan diri sendiri? jgn harap! hari result keluar ayah memarahi saya dgn teruk - mungkin yg plg teruk dlm sejarah hidup. tapi telinga sudah lali. yg membuatkan kemarahan itu nampak teruk bila ada 1 ayat ayah yg amat menakutkan saya ketika itu :


"AYAH XKAN HALALKAN HIDUP KAU SELAGI KAU XDPT SEKURANG2NYA DIPLOMA!"

sebenarnya saya tidak faham sgt apa maksud ayah ketika itu tetapi saya rasa ayat itu menakutkan.

kemudian saya diterima utk belajar sijil di politeknik. saya pergi dgn berat hati. ayah & ibu tidak bercerita tentang saya lagi di depan kawan2 & saudara mara. mereka malu.




.....................................

2008
sekarang sudah bertahun2 saya belajar & bekerja dlm bidang grafik - sijil, kemudian bekerja, kemudian diploma kemudian bekerja kembali & kini degree uitm sambil bekerja part time. sekiranya saya ikut ckp ayah dari mula dulu, mst sekarang saya sudah menamatkan pelajaran & bekerja dgn gaji lumayan seperti adik beradik lain. sayangnya saya tidak nampak apa yg ayah cuba sampaikan. yg saya tahu hanya merungut & memberontak. syukurlah kini saya sudah sedari kesilapan saya walaupun agak lambat. syukurlah masih sempat utk saya betulkan.

ayah mendapat ijazah dlm bidang sains politik ketika usianya 35 iaitu ketika ibu mengandungkan saya. ayah membesar di majidee, JB di mana kawan2 yg sebaya dgnnya ramai yg telah mati kerana menagih dadah. ayah juga bkn berasal dari keluarga kaya. maka tiada alasan utk saya tidak melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah ketika usia 24 - usia yg blh dikira muda.

baru kini saya betul2 faham apa yg ayah inginkan, apa maksud tersirat ayah yg sgt sukar utk saya faham ketika remaja. baru saya faham mengapa ayah pentingkan pelajaran, mengapa ayah tidak pernah mewahkan saya. semua itu utk kebaikan saya, bknnya org lain. ayah mengajar saya berusaha utk mendapatkan sesuatu & tidak menyalahkan org lain. ayah mengajar saya survive. kini saya sudah tahu cara2 mencari rezeki secara halal. sudah mampu berfikir logik & menghadapi tekanan. sudah bersedia bertarung dgn dugaan hidup sebenar. saya sudah faham bahawa segala kegagalan yg saya temui sebelum ini adalah dtg dari diri sendiri, bkn org lain. saya tidak menyalahkan org lain lagi. saya sudah tahu ada turun naiknya hidup ini - jgn lupa diri. bukannya ayah tidak mewahkan saya sebenarnya. cuma saya yg rasa tidak cukup & tidak bersyukur. kini saya sudah tahu apa tujuan sebenar saya hidup. ayah juga telah mengajar saya adab bertutur, menguruskan kewangan, merancang, & juga cara menangani masalah tanpa saya sedari. ayah yg ajar semua ini. ini sebabnya mengapa saya meletakkan ayah sebagai yg tertinggi dlm hidup saya. ini sebabnya mengapa tiada toleransi sekiranya maruah ayah saya dipermain2kan.

ayah pula sudah tua, tidak segarang dulu. ayah tidak boleh marah, sekiranya marah ayah akan sakit. dulu ayah sgt sibuk dgn kerjayanya tp sekarang sudah bersara. ayah bekerja sgt gigih spjg hidupnya utk menyara saya & ahli keluarga lain. hasilnya? saya hari ini. walaupun masih belum berjaya, pengalaman yg ayah berikan mengajar saya erti hidup. ayah selalu keluar/masuk hospital sekarang ini. setiap kali dimasukkan ke hospital, jantung saya seperti ingin gugur. saya sgt bimbang. ayah tidak akan kembali muda seperti dulu. tidak lagi segirang & seaktif 10 tahun dulu. kedut di muka tidak akan hilang. wajah ayah tidak akan kembali seperti tahun 90an. saya tidak mampu memudakan ayah kembali.

mungkin saya & ayah ada persamaan
dari segi gaya, rupa, tabiat & pemikiran, tp saya tidak tahu mampukah saya buat apa yg ayah telah buat. saya juga tidak tahu mampukah saya balas kembali jasa2nya.


.............................



semoga kesihatan ayah & ibu terpelihara.




p/s : ada sebab mengapa rama2 harus bersusah payah keluar dari kepompong utk terbang. sekiranya dibantu ia akan mati.

23 comments:

shagrasyiid said...

Artikel ini membuatkan aku tiba2 rindu lak kt bapak aku. Dulu dia pi keja nek basikal turun naik bukit, kesiann... i miss u dedy.

Eireen Camelia said...

bapak-bapak kita ingin kita jadi manusia.

benar, bukan?

saya sangat sayang akan apak saya yang garang... ;,-)

Bubbly Summer said...

entri ini menusuk kalbu. haih.

abah abah kita semua adalah unik.

boleh jadik kita benci something, tapi ia baik untuk kita, kan?

semoga ayah kau sihat.

Anyway, arwah pakcik-pakcik aku membesar di majidee dan mereka sudah tiada lagi. Hmmph.

mari kita bersyukur.

p/s: rindu abah tapi malu nak cakap.

naniyo said...

aahhh ko ni same dgn aku la plak..aku rindu kt bapak aku semlm..ko plak tulis pasal bapak ko ari ni..ape ni..ape ni..ape ni..ni yg aku nk balik kampung niiii~~

Haikal Hanin said...

kisah kau sebijik macam apa yang aku rasakan sekarang..cuma..aku tak pernah terfikir sejauh kau..

terima kasih..sedar kan aku untuk seketika..

chendhawan said...

hmmm...
kalo buat proposal utk iklan petronas rasanya yasmin ahmad setuju kot ngan storyline ni...

Anonymous said...

pergh..bapak wa dh xder

alkapon said...

anonymous kau org bp kan?

gaco said...

kisah yg mmg menyayat hati.

Sha said...

saya syg ayah saya juga =)

sob..sob..sob..

botak said...

dah mmg mcm 2 tugas bpk kita utk menjadikan kita berjaya..hanya kita je yg buta..nanti kita wat kat anak kita mcm 2 pulak..hehehe..

suzy D said...

aku pon syg dady aku gak...tharu kjap bc blog ni...ajid aku tak fhm satu bende je lagi...rasenye kaw taw ape yg aku tak fhm lagi kan...dady aku pon boleh jad rame2 tak??

roy kelong said...

klu dulu time sekolah mmg la aku rase cam ape yg bapak aku bebelkan tu sumanya xbetol..ape la yg drg tau pasal jiwa remaja aku..aku tau memberontak.. bt ntah ape2..

tp bila da besar..dah kat perantauan.. bila seminngu aku xdgar sore parents..rase cam dah jd anak derhaka.. rindu yg amat sgat.. then bila aku balik kg.. nampak muka girang mak n abah kat depan pintu.. bila salam n cium tgan drang..nt mak menagis gembira..abah pon sma... huh.. time tu Allah saje yg tau bestnya hidup..xdapat aku nak type rase tu kat sini..

p/s: tetiba aku rase nak balik kg..aku rndu mak n abah...

ladycherrie said...

ajid dah dewasa~~tahniah!!

ladycherrie said...

urm..lupa lak..last 2years..masa aku first time cium pipi ayah aku lepas bertahun-tahun jadi anak yg degil ayah aku nangis...syahdu nye

alkapon said...

huwoOo..klu aku xnangis tp aku lempang. dah tua baru nak cium

Monalisa said...

momma ku org BP. :)

a very sweet thought of yours btw..n how i wish my brother can see things the way you're seeing them..

No. too late.

Anonymous said...

bez blog nie...
tp klu dpt sapukan awan.
birunya langit tnmpk bintang...
begitu la idup...sudah mjdi adat resam lam khidupan...yg perlu de lam diri hanyalah..bdiri atas kaki sendiri.

sauffian hadi bin jaafar said...

ayah aku mcm mr.krab-asik pikir duit,x bg aku bela rambut panjang-pasal dia polis pencen tp aku bela gak(degil kn,biasela..)

tp cmne pn,dia ayah aku...skrg ni pn dia da bnyk berubah.aku pn rasa cm bnyk dosa ngan dia(tp aku da mintak maaf raya aritu-serius pnye mintak maaf,bn skadar salam dan ckp "slamat hari raya"),ble aku blik kg pn dia da x marah2,skadar ayat2 perli klakar je,hehh..dan aku rasa aku suka perli2 klakar dia tu..

kesimpulannye-rmai org yg x ske ayah berbanding dgn emak diorg tp segarang mana n seteruk mana ayah pn dia tetap ayah.kita berbin kan dia.dan aku bangga nama aku berbinkn JAAFAR walaupn bkn BIN MAHATHIR,BIN YUSOF TAIYOOB atau pn BIN SEAN CONNERY.sbb BIN JAAFAR tu da ckup mnunjukkn yg ayah aku pn bangga ada anak mcm aku(eheh..prasan).yeaah!!! AYAH ROCKSSS!!!


p/s:aku rasa cm suasana hari raya plak ble baca komen utk entri ni,ni entri utk hari bapa ke ape jid??

SyrupusSimplex said...

emm..biasalah tu..adik saya pun dulu mcm ni..saya pon sama..tapi bila besar,parents tu jadi macam kawan je..

tapi pikir2 balik..ntah2 ayah dulu pun perangai mcm tu.pasal tu la dia taknak kita ikut perangai dia..

dah besar baru insaf..huu..
rasa nak balik kg..

Anonymous said...

salam, nice entri... semoga ayah kamu sihat sejahtera... dengan izinNYA.

Anonymous said...

citer ni sebijik cam kisah abg sepupu aku...
mcm2 die wat smpi kna terajang ngan bpk die...
tp skang die da jd ustaz...mantap!

eyes said...

saye rindukan ayah..
alfatihah~