Monday, November 10, 2008

Saya Lelaki Sejati

entri kali ni mungkin agak kontroversi memandangkan saya bakal berhadapan dgn berbagai2 tentangan dari kaum bertentangan. tapi saya beranikan diri. bg saya apa yg ingin saya tulis ini tulus, bukan berniat utk menyebar kebencian tp utk menyampaikan apa yg saya faham & fikir (baca tagline blog). nak kondem? sila & jgn takut. saya berani menulis, xsalah sekiranya anda berani menyalahkan saya sekiranya saya salah.

utk pengetahuan semua, post ini berkisar tentang sikap KEBANYAKAN perempuan & lelaki sebangsa saya. ini bermakna bkn semua. saya percaya perenggan ini bakal menyelamatkan saya.

kenapa lelaki sgt jarang bersuara memperjuangkan hak kaum sejantinanya sedangkan kempen yg sama seringkali ditimbulkan oleh kaum bertentangan? ya, kaum bertentangan lelaki ialah wanita, bkn kaum gay ye. gay ialah kaum yg harus ditentang. entri kali ni berkisar tentang LELAKI SEJATI & PEREMPUAN SEJATI. tiada istilah lelaki separuh perempuan atau sebaliknya di sini.

saya sering didengarkan dgn luahan hati para gadis tentang masalah teman lelaki. ada juga yg meluahkan masalahnya dgn teman lelaki yg jika dilihat gambarnya pun, anda blh agak bagaimana sifat sebenar lelaki itu. persoalannya kenapa dia memilih lelaki sebegitu?

antara alasan2 knp dia memilih lelaki tersebut :
1. terharu sbb dia sanggup berkorban/dtg dr jauh utk berjumpa
2. lelaki itu byk menolong
3. kacak, ramai merebut lelaki itu
4. dah kenal lama
5. dia byk membimbing ke arah kebaikan
6. ada kereta mewah tp itu bkn alasan (tp sbnrnya itulah alasan)
7. ibu bapa dah kenal

ini pula antara alasan2 kenapa kemudiannya perempuan itu berkata dia benci lelaki tersebut:
1. bila jmp kwn, awek dia lupakan
2. kwn mintak tlg blh tlg tp awek mintak tlg ade je alasan, masa baru kenal dulu x
3. asik2 ade je org sms bila tgh dating
4. dah lama kenal & kini bosan dgn sikapnya
5. dia penipu & suke mempermainkan perasaan perempuan
6. kereta pinjam je rupanya, babi punye jantan!
7. ibu bapanya tidak restu

tp mereka tidak menyedari bahawa :
1. lelaki tidak blh hidup jika tiada kawan, perempuan pula tidak boleh hidup jika tidak bergaduh dgn kwn, sekurang2nya setahun sekali. saya tipu? fikirlah balik.
2. dia tlg kwn sbb kwn2 byk tlg dia. kau? penah tlg? yeahh ade..tlg batin. dah tuhan kata haram kenapa kau buat?
3. dah tau pakwe tu rebutan rmi, kenapa xjaga? tp bila jaga melebih2 pulak.
4. kau xfikir pulak dah berapa lama lelaki tu tahan dgn sikap kau
5. knp kau percaya? lelaki akan menjadi sebaik2 manusia bila ingin melamar gadis. xbaca majalah remaja ke?
6. sbb kau nak kereta, bkn nak dia
7. sbb kau xhormat mak bapak dia mmg la xdpt restu, lagi mau buat citer hindustan.

sabar, saya cuba memperindahkan ayat saya supaya tiada gadis yg akan membenci saya selepas membaca post ini. baca sampai habis. maafkan saya sekiranya kasar. betulkan kalau salah, jgn emosional....yeahhh!!...gudgurl.

ok sambung.

saya tidak faham kenapa wanita selalu menyalahkan lelaki kerana tidak peka dgn sifat sensitif kaum hawa? sedangkan wanita juga selalu menyalahkan lelaki kerana ego.

kenapa lelaki dipersalahkan sekiranya terlupa bahawa perempuan sgt sensitif dlm byk perkara termasuk hal2 remeh sedangkan perempuan tidak faham bahawa lelaki tidak suka melayan hal2 remeh.

saya ada contoh mudah : lelaki tidak kisah dipanggil JANTAN tetapi perempuan amat marah jika dipanggil BETINA. sebabnya?

sayer pown tuck fuh-ham kenaper perempuan suker tulish beginie. ya, maksud saya menulis dgn ejaan mcm tu - ejaan diubah kecuali pada perkataan perempuan. betul x?

saya telah temui ramai kenalan perempuan. berbagai2 rupa paras. ada yg gemuk, hitam, pendek, berjerawat, kurus, cerah, tinggi & gebu tapi tiada yg buruk. mereka dtg & pergi. masing2 punyai masalah yg bermacam ragam. ada juga bercerita tentang masalah teman2nya selain masalah sendiri. ada juga yg mengadu kepada teman2nya tentang masalahnya dgn saya tapi saya tidak kisah. saya selalu punyai jwpn yg sama bila ditanya soalan berkaitan teman lelaki tapi saya selalu tidak tergamak utk menjawab - sbb perempuan sgt sensitif. bila terasa mereka akan menangis. bila menangis mereka akan membawa hati yg lara. bila hati sudah lara mereka akan igt smp mati. mereka tidak akan memaafkan saya lagi & menyamakan saya dgn teman lelakinya yg xberguna tu. maka saya pun terpaksa memberi jwpn penyedap hati spt :

1. dia sibuk kot
2. bkn xnak tlg, dia sibuk tu
3. dia tgh sibuk tu sbb tu la asik lyn sms, mayb dr org ofis
4. klu dia xsibuk nnt kau bosan pulak asik lyn dia je
5. dia sibuk la, tak tipu!
6. dia sibuk tu carik duit nak beli kereta
7. mak bapak dia sibuk

TAPI sekiranya keadaan ini diterbalikkan - lelaki tanya soalan sama kpd teman tentang masalahnya dgn teman wanita, jwpn yg akan diterima ialah :

1. dia kan pompuan, kena la luangkan masa ng kwn2 pompuan jgk kdg2
2. kau ni lembik! xkan xblh buat sendiri, nak kena pompuan tlg jgk ke?
3. dah kau xsms dia, dia lyn la sms org lain (padahal tgh dating)
4. kau kena faham, dia tu cpt bosan
5. eh kau ni?! xkan la dia nak tipu kau!
6. kau kan xde keta. sedar la diri tu sikit!
7. mak bapak dia pun tau kau xde keta kan?

ok cukup. marah kaum perempuan nnt. saya tidak sanggup dipukul oleh wanita. sbb masa dipukul nnt mst iman saya goyah dan cuba meraba payudaranya dgn alasan mempertahankan diri. syukurlah belum pernah ada perempuan yg ingin memukul saya. tolong la jgn pukul!

semua org tahu bahawa lelaki sgt mudah tewas dgn godaan wanita. tidak percaya? cuba telanjang sekarang (tapi klu kau ni jantan aku tumbok muke kau!). lelaki gila mana yg hanya akan teruskan menulis blog sekiranya tiba2 ada perempuan berbogel di sebelahnya?

itu sebabnya kenapa lelaki sanggup membuat apa saja demi mendapatkan wanita. kalau perlu berlakon, mereka berlakon. kalau perlu meminjam, mereka meminjam. itu pun pengorbanan jugak kan? kalau mak bapak dah kenal lagi bagus. sbb wanita akan lebih menyayangi lelaki bila sudah diperkenalkan dgn ibu bapa. ya, mmg berkat hubungan sekiranya ibu bapa restu. maka ini akan menjadi jwpn paling cliche bila ditanya kenapa gadis itu sgt sedih bila ditinggalkan oleh sang lelaki. & ini juga seolah menjadi perkara wajib bg lelaki utk membuatkan perempuan syg.

lelaki juga lebih cenderung & suka berckp besar jika dibandingkan dgn perempuan. lelaki lebih suka bermegah2 tentang harta benda yg ada di depan perempuan, suka menunjukkan yg dirinya gagah & berpengaruh. suka menunjukkan yg dirinya hebat. klu mat rempit? kena champion. klu mat kereta? kena pasang turbo sana sini wlupun xde duit. klu mat bola? kena score 7-8 bijik tiap2 kali atas padang wlupun terpaksa hisap ganja sblm main bola - baru sun. sebabnya?

perempuan.

baik ke tidak sikap2 tu?

tidak

kalau xbaik kenapa lelaki buat macam tu?

sebab nak perempuan.


perempuan pula selalu cuba menjadi unik. cuba menjadi lain daripada yg lain. sbg contoh mereker akan tulish beginie....yerr camnie lar. alarr! camnie larh! yunk eja 'yang' jadik 'yunk', 'macam ni' jadik 'camnie' nieh! aper kutok2?!! bior arh! style akue tulish memunk camnie! sukati lar!! maka bila ramai sgt perempuan yg cuba menjadi unik, susah nak cari yg xunik kan?

perempuan juga selalu meluahkan isi hatinya melalui penulisan - hampir dimana2 saja! kalau xpercaya cuba tgk ym atau myspace anda sekarang. baca status para gadis di dlm frenlist. ada x yg menulis ala2 "haruskah aku menerima cintanya kembali?" atau "harinie demam, tp cedey hubby xder". klu xde bermakna kwn2 ym/myspace anda tidak ramai. sila tambah lagi. perempuan suka meluahkan isi hatinya melalui bermacam2 cara. sbb apa mereka jadi mcm tu?

lelaki.

baik ke tidak sikap tu?

ntah. meluat aku tgk ade la.

klu meluat kenapa ramai yg buat?

ntah. aku bukan pompuan.

sebenarnya tiada siapa yg perlu disalahkan sekiranya kita tahu di mana baik buruknya pasangan & kenapa kita memilihnya. ketahui dahulu muslihat mereka. sebab paras rupa? seks? sebab harta benda? atau sebab kita ditipu. sebab itulah saya tidak menyokong cinta pandang pertama. saya tidak menyalahkan anda sekiranya anda menyokong, masing2 punya pendapat masing2 & ini pendapat saya. dulu saya pun memilih utk xberbicara hal2 berkaitan cintan cintun ni tapi xsangka sekarang saya tgh tulis..heheh. malu2.

saya cadangkan anda berhati2 bila memilih pasangan, jgn terpedaya dgn harta benda atau kata2nya saja. kenali dulu supaya bln dpn anda xperlu kembali mencari teman lama yg anda lupakan semenjak jmp kekasih baru & mengadu masalah. bkn xblh, tp jgnlah seawal bln dpn. bagi perempuan, hati2 dgn lelaki lebih2 lagi sekiranya anda mempunyai buah dada yg besar. bagi lelaki, hati2 dgn diri sendiri. pastikan apa sebab perempuan jatuh hati. pastikan anda lebih berguna dari kereta anda.


selamat bercinta! & jgn beromen ye adik2.

57 comments:

Anonymous said...

tot putus cinta ker ? mesti dia luahkan perasaan kat ko kan ?

Anonymous said...

gelak jahat bila baca entri ini.

-vin eusoff-

Anonymous said...

Haha, best ajid! I LOVE YOU!

Eireen Camelia said...

tak pecaye betul aku baca entri ni smpai habis... walau pun ada ciri2 lucah dan aku bwh umur ho ho ho.

aku perempuan, dan aku sokong anda.

adakah ini satu masalah?

Anonymous said...

blog hopping..
owh i tak ngeja mcm ittew..huh? mcm siyel...hahhaa..gua unik aa kiranyer ni? *sila pamerkan diri d muzium peh ni*

so true indeed fakta2 hencik..kena tambah skit, perempuan dia extra sensitip bila PMS..sila google utk keterangan lanjut..

adamLUBA said...

jib...
penggunaan ayat hang..aku suka! alala..
senang untuk di fahami..cayalaahhh~

yeah! cita hang ada betulnya..sayep sokong! cuma satu yang tak sokong, napa xleh cinta pandang pertama?hahaha..sebab bagi aku, laki ka, pompuan ka, jantan ka, betina ka, jantantina ka...semua atas diri sendiri. kita yang tentukan apa yang kita nak.

Bukan apa jib, manusia ni susah nak jangka..bulan ni baik..bulan depan jahat..bulan ni oltroman, bulan depan godzila..hah! so kalau kenal lama pun, blom tentu akan sama pada bulan depan..dan juga bulan-bulan yang berikutnya

Sekian

Ann said...

ha3.ok,tergelak bc apa yg kau tulis..tp aku rs ada btulnya jugk..pompuan mmg slalu cr perhatian kn?

Anonymous said...

kesian lu takde awek beb..
oh..gua takde pon tulis mcm "sayer pown tuck fuh-ham kenaper perempuan suker tulish beginie."

Anonymous said...

ajid..kamu perlu ade gadis untuk merasai semua itu...tidak cukup hanya dengan mengobserve orang sekeliling..ahaks..

alkapon said...

ahaha...ye la kau tomok. aku cume currently xde awek je. klu kau ade adik rekemen la kat aku

Anonymous said...

penulisan ko bagus...

shaya syangat syuker..

Anonymous said...

bgs penulisan ko...

shaya syuke syangat

Lissa Salfarina said...

sy pun suka baca blog anda..

dan sy setuju pada pandangan2 tertentu..

cth :
1-perempuan pun nak ada kawan2 cam lelaki perlukan kawan2 dia..
2-sbb lelaki tak sms so perempuan sms dgn lelaki lain (tapi tak semua org camtu)
3-perempuan akan lebih syg kat lelaki tu bila dah dikenalkan kepada ibu bapa (sbb jaminan ms depan kot)

just my 2 cent opinions..

alkapon said...

tq LisaSaLFaRina.

utk :
1. aha, sori aku lupe tulis. btl ckp kau.

2. sila baca perenggan 2. xpe, mayb kau terlepas pandang ms komen.

3. mmg btl. & lelaki pun take advantage utk kenal parents pompuan supaya pompuan tu lbh syg. eh ni just opinion aku je ye. n bnda ni blh berubah

closed said...

aku rase ko kene wat buku psl perasaan kot...bgus ar kajian ko ni...wakakaka...suka aku bce...

Anonymous said...

emmm..penulisan yg agak bagus..byk lagi ko xtau pasal pompuan..kene observe more..n u'll find something beyond ur imagination..

G said...

Bro, i totally agree with your post this time...it irritates me when i hear girls talking or smsing using those kind of words....'kew=ke', 'celamat=selamat', 'cedih=sedih and many more....good work bro....

renung dan tenung said...

ajin, memule aku memeang mcm gampang tapi setelah aku menghayati ayat - ayat ko yg melamkolik ala sial tu , aku jd setuju... aku pun berharap jgn dijumpakan dengan gadis yg buah dadanya besar tak terkawal; hakahakaha

irra said...

hahaha~ semua orang harus baca blog ni~ bagi aku 95% isi kandungan dalam entri 'SAYA LELAKI SEJATI' adalah benar... bagi perempuan yang baca blog ni (termasuk aku!) jgn menafikan lagi apa yg da tertulis dalam blog ni~ ok! erm... lagi satu perempuan ke lelaki sepatutnya harus memilih pasangan hidup masing-masing walaupun Tuhan da tentu kan jodoh untuk hamba-NYA...teruskan usaha mencari pasangan yang benar-benar menyayangi anda...Usaha dan terus berusaha~
*irralishah*

anna ladycherrie said...

hurm...so jenggo,kenapa ko nk pilih utk ngurat seseorg tu ek?

alkapon said...

sbb muke dia mcm beruang.

eh seseorang tu kau eh?? heheh

KARKADEWA said...

shaye shuke khamu thulish macham nie...
macham lakhanut...
haha....!!!

Perempuan cerdas said...

ahhahhahahhaha.

M

anna ladycherrie said...

jenggo..ko jgnla ckp cam2..nanti para bf aku marah..hehe

Anonymous said...

akakakaka lu ni memacam la jid.

Anonymous said...

wahh.ceq kagum ngan hang

entri yg bagus

lullaby said...

mana ada

Anonymous said...

aku baru prasan rupenye aku boleh komen kt blog ko ni,
igtkn x boleh aritu,
buta it btul..eheh..

cik.siti said...

hahaha~
best best best...

:)

Fera. said...

ahhaha! gila cool entry ni

Si Mata Hitam said...

haha.

aritu aku jumpe blog tulis.

" napew cayunk x mmahami <3 hunny? *-* "

ayat sebenar: knp sayang tidak memahami hati honey?

aku pun balas.

takde komunikasi kot ko ngn die. aku pun tk paham kau ckp ape.

pastu die maki aku bai.

"napew u bizi body?"

chait!

ah. aku sungguh pathetic.

izt said...

"sayer pown tuck fuh-ham kenaper perempuan suker tulish beginie. "

oh aku sangat setuju! dan ang memang patut wat buku.dan mungkin berceramah sikit?haha.
*pendapatan sampingan*


keep up the good work!
p/s:but not all of them need to be about ladies. :)


-"money money come to papa!"

nazzaman said...

malaun mane la yang suke sgt eja macam tu??? parah hidup aku aku nak membace nye....
hidup dah cukup complicated... nak lagi tambah ejaan yang complicated nak paham....

hikayat aku dan mereka said...

haha.. agak la..
walaupun aku perempuan.. tapi.. aku tak reti nak eja yg unik2 ni.. pelik gak tgk kawan2 aku guna ejaan pelik2.. then.. kang diorang kata aku ni kamus dewan plak sebab tulis tak unik.. ahahah.. sukatila.. ok apa jadi kamus dewan bergerak mcm aku...

Anyway.. back to my point..

Apa yg kau ckp tu mmg betul pun.. perempuan mmg susah nak difahami... kdg2 sebab diorang pun tak faham diri diorang...
Dan mereka sangat susah nak mengaku salah sedangkan mmg salah pun...
Itu ego yg ada pada lelaki ataupun perempuan..
Tapi.. aku sokong kata-kata kau sbb kau ckp hanya kebanyakan perempuan mcm tu... Bukan semua...

p/s: maaf komen blog kau walau tak kenal kau.. tapi.. ada kalanya.. apa salahnya bersetuju dgn org yg tak dikenali... hell ya!

Anonymous said...

sokong!
hehehe.. anyway x knl pon sme penulis blog nie.. tp ntah bile bce je bende ni kat blog ni rase nk komen je..hehe so komen la..
so.. sye sokong r dgn kate2 anda tuh..
kebykkannye camtu r..
huhu.. tp bkn sume..
:D
truskan menulis blog anda..
:D

The Pen's Owner said...

yep..sgt agree dgn entry ni..
sgt setuju dgn entry ni..
ku x suke pompuan yg suke luahkan perasaan melalui fs.
p/s: ku eja "pompuan" bkn perempuan..hehe

hihiy said...

aku pun menyampah perempuan yang mempunyai kedegikan terlampau dan sering mengaku diri like i'm sooo bandar,bajet hot

*tapi bukan semua

chromosome XX said...

erm,1st time baca blog ni...
best...
tapi kan..
tak suma girl mcm tu kan..

sbb tu la Allah ciptakan lelaki dan perempuan utk berpasangan..
utk saling melengkapi antara satu sma lain..
but,im too naive n kurang ilmu la utk ckp ttg nie...

P_B_Luqman84 said...

mcm kimak kan kau ajid.. ahhhhaha ang kasi aku number phone ang..

alkapon said...

ehehee...sape nama btl kau ek seman parang? camne aku nak bg nopon? xkan bg kat sini kot..publisiti murahan nnt..hehhe

Mata Seorang Pejuang said...

hahaha~
ayat2 ko mmg bes...
ak jmp blog ko ni kat kwn ak pye status ym..katenye bes..so ak bace la...
em, pndpt ko tu mmg betul..
sume tu pglmn ko k?
atau ko wat bancian dari umah k umah?
hoho~
nway, kip it up!
nk folow ah blog ni..
wawawa

p/s:sory la komen wpun x knal ko...ngeheeh

Anonymous said...

TAK SEMUA MCM TU.
BAGUS JGK ENTRY NI WPUN BAHASA YG DIGUNAKAN AGAK SENGAL.
KEPADA PEREMPUAN KHUSUSNYA MUSLIMAH, TERIMALAH SEBAGAI TEGURAN YG MEMBINA.

KEPADA LELAKI,
ANDA SEMUA MMG NMPAK PEREMPUAN JE KE DLM HIDUP NI?
-NO OFFENSE-

Anonymous said...

hahaha..

mmg menarik,
ada benar blako..
walaupun tanpa bukti2 kes
tanpa dalil asas(qur'an & hadis)
tanpa statistik
tanpa teori2 sains..

tp..
ak solute la..
klu ko nk buat phd nie...
ak rsa klah fadhilah kamsah nie..
sal ko x truskn mengkaji..
hahaha

truskn usaha..
walaupon 1st masuk blog ni,
tu pon klik kt status ym member ak
hahahaha

Anonymous said...

i know what's yr problem bro. i think yre just generalizing women.
im not saying all females are good but that doesn't mean all males are good too rite?
fyi, i do think it is stupid to change spellings of word bt not all women do that.
peace out

Anonymous said...

cara tulis mcm br putus cinta je? rilek rrrr.. mak n siblings aku pn pompuan gak do, agak2 r kutuk..
tk semua kot aku rasa cm tu..

Anonymous said...

herm...ape ko tulis ni satu cara llki melihat perempuan ker?
aku seram bace bende ni sebenarnya..
anyway..congrat sbb nko telah menyatakan yang haq lagi izhar..
kepada perempuan2 di luar sane..
yang kapel ke tak kapel ke...
lu pikirla sendiri ape yang sedare tu tulis...
~~
~~

alkapon said...

ok semua. ni jwpn aku:


http://sayaorangmelayu.blogspot.com/2009/03/jawapan-untuk-saya-lelaki-sejati.html

tq.

Jsmn said...

kudos kepada kamu. hahha kelakar siot entry ni. dan jujur, banyak benarnya. hahahahaha

aida said...

haha..

"jgn terpedaya dgn harta benda atau kata2nya saja. kenali dulu supaya bln dpn anda xperlu kembali mencari teman lama yg anda lupakan semenjak jmp kekasih baru & mengadu masalah"

sangat betul!

walaupun aku perempuan.. sigh~

Kimi said...

perempuan itu sangat komplikated seperti komplikatednya kitaran menstruasi setiap bulan.

perempuan lebih dipengaruhi emosi. akal pun satu kan?

aku juga perempuan, dan aku faham keadaan perempuan yang kamu tulis.

good job. aku link blog ini.
:)

nad said...

cool entry..
;)

ada yg saya setuju ada yg tidak..
pendapat masing-masing.
keep it up!

headhate said...

sangat handal!

fika said...

sayer pown tuck fuh-ham kenaper perempuan suker tulish beginie.

manggis berkata: hahahaa aku mmg tdk gemar dlm bab2 menulis sebegini. mcm melambatkan untuk menerangkan dan memahami. cthnye adik aku sndiri dan rakan2 nye.
lg 1,laki pon same jgk..ramai je yg aku knal ckp cmtu.haiihh xpaham aku..

.::SayangKemA::. said...
This comment has been removed by the author.
nkecik said...

hahaha.lawak2

N.E.R said...

omg !im totally agree with you,
ur not just talk empty but full with facts.
congrats !

*bout spelling ikut ayat-reka-sendiri th,bukan gurl aje yang tulis cmtoh,some of the guys pon ade tulis cmtoh jugak.siyes shit !
smpai kdg2 berbelit2 nak baca & paham ape yang dorang cube nak sampaikan toh.
mostly,bdk2 skolah yg byk pkai ayat2 spelling ikut ayat-reka-sendiri toh.

alasan : tak HAWT lah kalau tak eja unik2 neh.
hahahahaah !

*peace*

ninietree said...

saya baru jumpa blog anda.
kesian.lambat.
kalau tak, dah lama ada dlm list bookmarks saya.

btw, post ini hebat.