Friday, June 27, 2008

Survey : Buta

soalan : apa pendapat anda tentang org buta yg minta sedekah di kedai2 makan?

jawapan :

che_antz ...: pandangan aku kena kawal la..
che_antz ...: sebab terlalu ramai sangat jadi camtuh..
che_antz ...: nak sekat tuh susah haa..
che_antz ...: tapi benda tu buleh dikawal..

afzan kamal: hmmm ntah..kalau sambil mintak sedekah bagi tissue ke calender ke ok la

suhaida sahiaren: aku rase dieorg boleh bt keje lain
suhaida sahiaren: kan ade tempat org bute
suhaida sahiaren: yg buat mcm kraftangan

pyan dhuka: aku rasa x patut la
pyan dhuka: better diorg wta keje lain

graphic dept: ahaha
graphic dept: biasa la.
graphic dept: buat design merdeka
alkapon®: lerkk

2 comments:

jarih@ti said...

pendapat pasal golongan buta yg meminta seedekah...?

bagi aku kita patut sedar siapa yg buta..kita ke atau mereka..?

1. dia mmg buta dan tak berdaya nak buat kerja..tapi yg peliknya boleh berjalan berkilo2...tak berdaya kah dia..?

2. apa guna persatuan org buta kat brickfield tu...dia buta tak reti baca signboard ker tau tak menggunakan pancaindera telinga dia (buta dan pekak adalah sesuatu yg berbeda)

3. atau masyarakat kita buta memandang mereka yg buta atau buat2 buta..dan secara membuta tuli kita sedekahkan pada mereka wang yg kita sendiri bekerja dan tak sempat diri nak membuta...(dalam hal ni selalunya mereka bagi singgit sebab biar dioarang x datang lagi atau sesaja nak tunjuk depan awek yg diaorang ni pemurah)

dan kejadian yg sama penah aku lihat depan mata aku yg tak buta ni di uptown damansara kalau tak silap aku dalam tahun 2006.warga2 buta yg memungut hasil ketukan tongkat berkumpul sambil mengira duit hasil membuta..( setahu aku org buta membaca menerusi tulisan brail yg timbul, bukan melalui bau dan saiz wang..wahh!!..dasat betul reseptor jari diaorang yer)...

bagi aku buta atau sengaja membutakan mata adalah salah...kita org malaysia..sampai bila kita nak sokong ngan perbuatan diaorang...cuma ada satu lagi simptom yg aku rase ko perasan...'MAKCIK JUAL KEREPEK'( kononnyer dari sungai besar)....kemanakah hasil jualan mereka..?

WhOSeNT™ said...

buta dgn MEMbuta adlh x samer...
buta mata dgn buta huruf xsame
buta mata dgn buta hati xsame
buta mata dgn pedih mata xsame
buta mata dgn air mata xsame
mata buta dgn mata air xsame
mata buta dgn kudis buta xsame
mata buta dgm mata-mata xsame
aplg buta dgn pekak...ehehe...

lagi yg mmg xsamer lgsung...
mata buta dgn cermin sisi...atau
mata buta dgn sesiku L..ahahaha...

p/s : aniway sku stuju dgn komen2 diorng...komen sku samer je...
cumer perlaksanaan aku kureeng...
so...camner nie...camner nie...