Sunday, June 15, 2008

Neo-Melayu

"ape la yg kau nak carik kat kl tu. xde ape yg seronok"

ini adalah nasihat yg diberikan oleh seorang teman kira2 3 tahun yang lalu. bg anda apa yg seronok? bagi saya, sekiranya niat saya berhijrah bukan utk berseronok itulah yg membuatkannya seronok.

semenjak berhijrah keluar dari negeri kelahiran saya, byk ragam manusia & haiwan yg telah saya temui. saya timba pengalaman - baik & buruk. antaranya ialah sewaktu pertama kali ke taman tema air terhebat di malaysia. wah! itu sgt seronok. pertama kali saya melihat gadis melayu bawah umur berbikini sambil memegang setin Carlsberg sama seperti di los angeles. puting mereka timbul. saya sangat terpukau! "org melayu pun ada mcm ni jgk ye!!" begitulah naifnya saya. yelah, selama ini hanya tonton di tv, paparan gadis berbikini tidak ditekankan, nanti penonton melayu tulis surat protes kepada media. orang melayu memang sangat prihatin dlm hal berkaitan media. mungkin bila mereka bangkitkan, mereka blh popular agaknya.

alkapon
cuci mata. tgk celabon

kemudian pertama kali saya jejakkan kaki ke dalam pusat hiburan di ibu kota. walaupun saya akui saya sangat kejakunan ketika itu, tetapi saya berpura2 professional. terasa tidak cukup mata memandang gadis2 melayu memakai pakaian yg seperti tidak dipakai. menari sambil mabuk. wah! macam girls gone wild!

bila pulang ke kampung halaman, saya jarang bercerita tentang pengalaman sebegini ketika melepak dengan kawan2. saya tidak mahu dipukul. namun suatu hari ketika di kampung, saya berbual dgn seorg kawan yg sedang bangga bercerita:

kawan : kau kat kl xg clubbing ke?
saya : x, jarang (dia tidak mendengar perkataan 'jarang' sebenarnya)
kawan : pergh! klu kau pegi konfirm syok siot! pompuan kat sana...pergh!!
saya : wah bestnye!
kawan : aritu aku pegi ng si polan & si polan. si polan tu open bottle beb! ***(jenama arak apekelancau) tu!! heaven gila!!
saya : gile la! power siot!! aku pun nak pegi la kalau mcmni!! (spt biasa, pura2 tertarik)
kawan : ok, nnt klu kau nak pegi kau koling2 aku. aku mmg ade member kat ***(nama club) tu. kau mabuk x?

mungkin agak mustahil sekiranya ada yg menganggap saya seorang yg baik tetapi saya tidak minum arak. belum pernah merasa & tidak pernah berkeinginan utk merasa. semoga iman saya dipelihara. sebenarnya bukan pasal arak yg saya ingin tekankan, ada juga kwn2 saya yg kaki mabuk & ianya diluar kawalan saya, tetapi tentang kebanggaan muda-mudi melayu bercerita tentang hebatnya mereka mabuk.

mengikut pemerhatian saya, muda-mudi hari ini kebanyakannya sangat malu sekiranya orang tahu bila mereka sembahyang (mungkin terpaksa) tetapi sangat bangga bila berbicara tentang air mabuk. ini sangat unik kerana ketika kanak2 dahulu, perkara ini terbalik. hari ini, saya mungkin dianggap naif bila tidak berbicara tentang jenama2 arak terkenal. saya bukan tidak mahu tetapi saya tidak tahu & tidak mahu tahu. perlu ke saya bercerita juga?

saya percaya masih ramai lagi muda-mudi melayu yg bersikap seperti saya tetapi mereka malu untuk mengaku bahawa mereka tidak mabuk atau membuat perkara2 haram yg lain. takut dianggap ketinggalan atau kekampungan. ya, mereka akan ketinggalan. globalisasi semakin jelas menawan kita. kita semakin kebaratan. tidak lama lagi kita akan jadi seperti turki ketika zaman pemerintahan *mustapha kamal attartuk. syukurlah...melayu semakin maju.

mungkin saya tidak mampu menegah semua muda-mudi sebangsa saya untuk berhenti dari membuat dosa. ianya sangat sukar.

tetapi mungkin bangsa saya boleh berhenti daripada terus berbangga dengan dosa yg dibuat.






berhenti bercerita. ianya tidak menarik.




p/s : mlm td saya & kwn2 terjumpa seorang cina mabuk yg tayar keretanya termasuk ke dalam parit. walaupun dia cina mabuk, tapi kami patut tolong. cuba fikirkan dari segi kemanusiaan, bkn attitude. (tapi klu anda seorang diri & tidak samseng, baik jgn tlg)


*terima kasih kepada
dindaa di atas info ini

21 comments:

Perempuan Jomblo said...

kalo kawan cakap kau kuno, ko cakap je deorang tu jahil. amalan zina, arak tu amalan nenek moyang jahil sebelum Islam dtg. Islam ni la yang paling moden. Lifestyle paling cool.

Orang bangang mmg tak boleh pikir benda ni.

Aku pun risau kalau budaya hidup aku skarang yang masih tipis iman ni, akhirnya sesat di kemudia hari.

Nauzubillah. lah.

Anonymous said...

a ha...salam, apakah tindakan anda dengan isu ini?? cewah..benda2 nih amat merisaukan aku gak, tapi yg merisaukan lagi bila aku hanya boleh memerhati dan meluahkan rasa tak puashati je tanpa sebarang tindakan... sedih dengan diri, sebab tak dapat bantu saudara2 melayu(masih islam lagi) di luar sana... :(

Anonymous said...

saya mauo pinjam artikel nie boleh x?

Aku Insan Biasa said...

ha'ah la.. skrng ni.. sume bangge ngn dosa yg ade.. malu nkalo dpt pahala.. huh!

Aku Insan Biasa said...

ha'ah la.. skrng ni.. sume bangge ngn dosa yg ade.. malu nkalo dpt pahala.. huh!

alkapon said...

silekan Anonymous

Encik Rizal said...

beberapa minggu yang lalu, ada orang ajak aku pi summer splash, dia kata leh tgk awek2 pakai bikini. Aku cakap busy, kijer banyak, mls mintak mc dan bermacam2
alasan lagi. Nak tau apa dia jawab?? "Kau ni xde class r. Peluang baik mcm ni pun nak lepaskan"

Saya menjawab, "kao ni memang bangan bin lahanat."
Dia pun belah sambil ketawakan aku.

Pengajaran:
Orang2 mcm kao la yg xde class, nak tau knaper? xd class disisi agama kita, Islam. Korang ni suma sampah. Memang la berduit, ada keta, ramai bitches tapi klu nak kira ikut rohani?? komfim rumah ko kat neraka tingkat 7. InsyaAllah!!

Jenggo, nak pinjam isu kao ni jgk bleh? nak utarakan kat blog aku plak.

alkapon said...

ye, silekan abg rizal..

Encik Rizal said...

"pertama kali saya jejakkan kaki ke dalam pusat hiburan di ibu kota. walaupun saya akui saya sangat kejakunan ketika itu, tetapi saya berpura2 professional. bersinar2 mata memandang gadis2 melayu memakai pakaian yg seperti tidak dipakai. menari sambil mabuk. wah! macam girls gone wild!"

p/s: gadis?? gadis ke????????? :D

boyz said...

wah...meanriknye artikel ini...terasa diri ni banyak dosa....insap jap...

sickchild said...

hahaha.
aku pegi summer splash.
best and sucks. adik angkat aku pun da rosak.
gagagaga.

Anonymous said...

thank tuan punye rumah. ur article nie best. leh sedar manusia terlena. sharing is caring. hehe. nk stat menulis daaa...

alkapon said...

thanx! selamat menulis!

CikAjun said...

kamu bagus sekali menulis ye.
we proud to be muslim..tp kite sebenarnya masih tak tahu ape makna muslim sebenar. =)
kamu buat saye berfikir sejenak.

Eireen Camelia said...

HEE HEE... jgn malu2 ye utk menulis lagi... lagi byk tulis, lagi bagus. gewaamm taww dgn diowang2 niw.. HA HA HA HA!!

WhOSeNT™ said...

trus trang aku x pnh g clubing...
aku x tringin lansung nk pegi...
aku x penah minum arak...
dan langsung x tringin nk mnum..
aku xpenah ambil dadah...
ubat batuk, hidu gam, syabu,
ice, stone, ganja, etc...x penah

aku berpuasa penuh dbulan ramadhan...(moga2 dterima)...
aku x bangga sbb itulah adlh
perkara wajib....

p/s : syurga jauh neraka dekat...
aku/kita bruntung dlahirkn dlm Islam...klu x komferm nrake 4ever

alkapon said...

kagum aku baca pengakuan kau sen. abes slama ni kau citer kau g mabuk2 ng chicks2 kau bohong la ni???

WhOSeNT™ said...

shuffle...shuffle...heh

WhOSeNT™ said...

kan JENGGO gak yg sruh dtng...
inikan party JENGGO...
JENGGO jgk yg sruh shuffle2...
klu x dtng kene tibai...
JENGGO kn kuat...
manakutkan...

eheehhe....

farhanna said...

oh susah nak jumpe lelaki yang macam ni. nak awak?

zaman dah berubah,dunia dah maju.
tapi otak lahabau2 ni sume maseh di takuk lame.

bacelah berita harian. lebih kecil lebih terampil.

saya said...

bontot2 kecil bawah umur..