Thursday, June 12, 2008

Bila Petrol Naik

maaf kerana walaupun telah menyatakan bahawa saya bosan dgn isu ini, saya masih menulis mengenainya. mungkin kerana naluri 'mat bola' saya yg menggesa akal utk terus menulis.

saya tidak menyokong. mungkin saya membangkang tetapi tidak sepenuhnya membangkang. apa yg membuatkan saya rasa jelik ialah media. tv banyak membela/mempertahankan alasan kerajaan di atas kenaikan harga minyak sedangkan org ramai byk mengutuk kenaikan ini melalui emel/blog. kerajaan kerap kali membandingkan harga minyak malaysia dgn singapura yg tiada minyak & nilai matawangnya lebih 2kali ganda lebih tinggi dari malaysia.

"BRUNEI LAIN CERITA", kata pemimpin.

rakyat pula tidak berhenti forward emel tentang perbandingan harga minyak malaysia dgn arab saudi, mesir, dan kebanyakan negara arab yg org bodoh pun tahu kat negara2 tu mmg byk minyak. tp rakyat tutup mata. yg kita tahu, forward, forward & forward emel2 tersebut dgn harapan harga minyak akan turun. huh! JANGAN HARAP.

ada emel yg menyeru orang ramai agar memboikot stesen minyak selain stesen minyak tempatan. misinya: bila semua stesen minyak lain bankrupt, harga minyak akan turun. saya tidak mahu menulis byk. cuma 1 je saya nak beritahu. sekiranya hanya saya seorang sahaja peniaga beras di negara ini, saya akan naikkan harga beras sekaw2 mungkin sebab saya tiada pencabar. anda ada pilihan?

bila petrol naik, harga makanan pun naik. semua peniaga memberi alasan yg sama tetapi berbaloikah harga sekeping roti canai yg berharga rm0.70 dinaikkan kpd rm1.oo semata2 kerana petrol naik rm0.78 sen seliter? siapa yg untung sebenarnya? mungkin mereka menebar roti menggunakan minyak petrol.

apa yg pasti, minyak di bumi ini akan habis.

sebenarnya bahan api baru yg menggantikan petroleum sudah ada. cuma belum dikomersilkan. kesannya sgt besar sekiranya dikomersilkan sekarang. tahu kenapa?







p/s : saya ingin menanam dinasour dari sekarang supaya cicit kepada cicit kepada cicit kepada cicit saya nanti tidak dibebani masalah harga petrol.

6 comments:

Aku Insan Biasa said...

wah.. ayt2 ko sgt sini.. aku suke.. pndngn ko same ngn pandangan aku. cume.. ape yg aku rase.. aku pendamkan dlm hati.. aku x tau mcm mne nk luahkan rase itu..

bungaditepijalan said...

hheheeheheheee.tanam dinaso?kewl.
:D

Anonymous said...

salam.

maaf jika terlanjur kata. komen diberi bukan untuk mempertahankan pihak kerajaan ataupun mengkritik mana2 pihak.

'MALAYSIA TIDAK SEMEWAH DULU'
'MINYAK MALAYSIA TIDAK SEBANYAK DULU'

ini yang majoriti rakyat malaysia tidak tahu, tidak dapat terima hakikat atau saja buat tak tahu.

mengapa saya persoalkan perkara ini?

Pengalaman saya pergi berkembara melihat negara orang seperti Indonesia, singapura, thailand, saudi arabia dan jepun. sedikit sebanyak membuka mata saya sebagai rakyat malaysia bahawa 'DAHULU KITA TERLALU MEWAH'

apabila kenaikkan minyak datang, sebab itu kita melenting.

'MALAYSIA DAH TAK BANYAK MINYAK DAH'
status malaysia hanyalah PENGEKSPORT MINYAK KECIL.

sebab tu tak boleh la nak dibandingkan dengan negara2 PENGELUAR MINYAK BESAR seperti arab saudi, nigeria, venezuala, iran dan negara2 middle east.

tak perlu menbanding2. sebab sedar tak sedar sikap membanding-banding adalah sikap kanak2 yang tak matang yang selalu kita lemparkan pada kanank2. tapi, sikap tu terkena pada batang hidung sendiri.

bagi saya. memang perit nak merasa minyak naik. tapi, sebagai manusia yang dikurniakan akal. kita perlu tabah dan optimis. yang kaya, perlulah membantu yang si miskin. itu yang penting.

semoga hidup bahagia bersama-sama.

Anonymous said...

haha bro lu pya ayat..
best glerr..
mcm ane ade lagi lelaki yg stail ade,jiwa pon ade dalam dunia nie..aku ingat dah pupus..hehe
respek lu bro..

mr. hafis said...

bahan yg menggantikan petroleum adalah air..proses pemecahan hydro dan oksigen..tidak boleh dikomersial sekarang sebab kapitalis2 dunia mahu habiskan petrol dulu..baru kaya..




chow..

alkapon said...

yeaaa...clever! tu la jwpn teka teki aku