Thursday, June 12, 2008

Siapa Mahu Kaya?

saya masih merasakan amalan menulis blog adalah amalan para gadis & juga pondan. saya tidak pondan. saya lelaki sejati. saya ade 10 org kawan: banok, suzyD, roy kelong, paiman jengjeng, deknoe, blablablablabla....

ohh... sbnrnye saya ada lebih dr 10 org kawan.

klu saya tulis semua nama kawan saya mesti anda akan tutup window ini so lebih baik saya xpayah tulis. tp klu saya bagi anda rm10 utk baca 1 post, saya yakin anda sanggup. tapi maafla saya tiada duit. kwn saya mmg tidak ramai. mungkin kwn2 saya akan bertambah ramai sekiranya saya seorg agen MLM.


anda ingin kaya? joinla bisnes sebegitu. saya ingin kepuasan dalam hidup. mengapa harus saya habiskan 6 tahun hidup saya menuntut ilmu grafik jika akhirnya saya memilih utk bisnes sebegini? saya sangat meminati apa yg saya pelajari. mengapa saya harus cari alternatif lain?

soalan : tetapi bagaimana sekiranya satu hari nanti saya betul2 terdesak & tiada pilihan lain selain memilih sumber wang sebegini?
jawapan : sekiranya saya melabur rm1000 hari ini, esok mmg betul2 saya dpt jutaan ringgit, saya sanggup gadai maruah. itupun klu upline saya sanggup meminjamkan RM1000 utk dibuat modal. mereka kan banyak duit. :)

bg saya, terus memujuk org untuk menjadi downline adalah sesuatu yg menggadai maruah. malunya sama seperti berbogel di tengah jalan. baik saya berbogel di tengah jalan :). bila saya menolak, mereka akan berkata "MACAMNI LA MELAYU. XNAK TOLONG MELAYU". alah...biasela tu. apa lagi yg mampu mereka cakap?

antara ayat kegemaran mereka :
"nabi menggalakkan umatnya meniaga. nabi juga berniaga."

ya....mmg betul. tp nabi tidak pernah takbur dgn harta yg ada.

lalu mereka menjawab :
"aku bukan takbur, aku nak share dgn kawan2"
ya....kepala hotak engkau.

mereka sering berkata:
"wang bukan segalanya tetapi segalanya perlukan wang"

saya berkata :
"ilmu bukan segalanya tetapi org yg xde ilmu aje yg cakap mcmtu"

mana anda pilih? berhibur di genting seorang diri atau minum teh tarik bersama kawan2 yg sgt memahami di kedai mamak? saya pilih yg kedua. ya, bila ada wang kwn2 akan datang. tetapi disebabkan apa?

apa
yg paling saya tidak gemari tentang golongan ini ialah sikap tidak hormat terhadap bidang yg diceburi org lain.

"kau buat design ni baper sen je kau dapat?"

inilah bisnes org kita. mana blh buat bisnes yg untungnya sikit. kena la tamak. kena la banyak cakap. kena la pandai menipu. baru boleh kaya. sehingga waktu blog ini ditulis, jiwa saya masih belum terbuka utk terlibat dgn bisnes sebegini. saya tidak menuduh semua org yg terlibat perangainya begini. tetapi sehingga hari ini saya masih belum jmp lagi mereka yg membuat bisnes ini tidak berperangai seperti ini. kalau ade pun, ahli yg tidak aktif. okla saya dah penat. lain kali saya cerita lagi.

ohh! lagi satu, awas sekiranya kwn yg kurg rapat yg sudah lama tidak hubungi anda tiba2 telefon/sms.

p/s : "helo brader! lama xdgr citer!! amacam? dah kaya?? aku on the way nak kaya ni! helo?? helo???...tuttt...tuttt.."

10 comments:

Amak said...

MLM = Macamni La Melayu



p/s: off ko pnye captcha (word verification). kalo tak aku tanak komen lagik.

Rizal said...

suatu ketika dahulu, seorang lelaki berdialog dengan bekas rakan sekolahnya.
Lelaki A: "Buat apa la ko susah2 study lagi.. umur dah tua ada hati nak blajar poli. Kawan-kawan kita suma dah kijer. Ko sorang jer buang masa, buang duit."
Lelaki B: "nak buat mcmana, nak harapkan spm cari kijer apa yg aku mampu. Lagipun graphic ni aku memang minat, seni.."
Lelaki A: "Berapa sen sgt nnti gaji ko bila kuar ada sijil seni nih??"

Lelaki A=seorang lelaki yang bekerja sebagai operator pengeluaran di kilang apa ntah,yg cuma mampu mintak kije pakai SPM. Skarang xtau apa jadi.
Lelaki B=Seorang yg masih mengejar cita2nya dan bersemangat meneruskan pelajaran biarpun umurnya dah lanjut dan dianggap tua oleh rakan2 kelas sendiri.

alkapon said...

tq en. rizal kerana berkongsi pengalaman. wlupun 'kita' ni student lanjut umur tapi kita xbercakap kosong kan? kan?

alkapon said...

deknoe, camne nak off captcha? kau punye pasal ape je aku sanggup. camne? camne??

Amak said...

Aku tunggu nko online. tah mana tah kau. tgok bola agaknya. aku nak cite. kawan baik aku yang join MLM tu makin kaya dah nampaknye. tak habis habis pose dgn kreta BMW dia. Sekali aku browse web web MLM laen, tgok BMW sama je semua. Putih. Plate sama lak tu. Ape semua pose kat kreta yang sama ke untuk tarik org join MLM ni. PUKI la. Aku pikir kawan baik je. Kalo tak dah lama aku pundek pundek kan dia.

P/s: carikla kat setting.

alkapon said...

bmw putih? mamat bangang yg aku pnh citer kat kau dulu pose kat bmw silver. no plate dia padam, maklumla, dsigner, mst terer photoshop. bagi aku no plate. mao trace kat gambar lain. tah2 bmw tu wakaf utk ahli2 tayang kat kwn2. lokasi kwn kau tu mane? mamat cibai ni kat jb.

Aku Insan Biasa said...

dulu aku pn wat mlm.. sbb terpedaya ngn kate2 yg manis.. waaa.. skrng.. tidak lagi..

alkapon said...

tahniah sebab sedar

sickchild said...

hahaha.
best best.

aku bukan bintang biasa said...

btl pe yg ko kte kan ajid,,
aku skang sdg dikejar oleh org2 MLM..
yg plg aku benci dorang ske mempertikaikan career org len,,
tp aku tgk dak2 MLM nie lgk miskin dr aku,,ckp sume nyer hebat,,xtp hape pn xde...